Onderzoeksmethode Beelden van Kwaliteit ondergebracht in stichting
25 augustus 2022Beelden van Kwaliteit is een onderzoeksmethode waarbij de interactie tussen een zorgprofessional en een bewoner of cliënt objectief wordt beschreven met behulp van observeren, anders kijken en reflecteren. Door deze manier van vastleggen zonder oordeel en het vervolgens bespreken van deze observaties met alle betrokken teamleden en een kwaliteitspanel, leer je met elkaar te kijken en reflecteren op het eigen handelen. Zorgverlening Het Baken maakt al sinds 2016 gebruik van deze methode om zo met elkaar de kwaliteit van zorg en het effect hiervan op de bewoners en cliënten bespreekbaar te maken en te verbeteren. Onlangs hebben Zorgverlening Het Baken en vijf andere zorgorganisaties het stokje van oprichters Hans Reinders en Lydia Helweg Nazarowa overgenomen en zetten zij samen Beelden van Kwaliteit voort vanuit een stichting.
Verder groeien en bloeien
Samen met de oprichters en de vijf andere partners, Odion, SIG, Esdégé-Reigersdaal, Rafaël Stichting en Viattence, nam Het Baken een prachtige, nog jonge fruitboom in ontvangst en plantte deze als symbool van de voortzetting van Beelden van Kwaliteit. Het verder groeien en laten bloeien van deze manier van samen leren en ontwikkelen kan hiermee worden voortgezet. Niet alleen binnen de deelnemende organisaties, maar juist ook door andere organisaties te laten aansluiten en te laten ervaren.
‘Het is mooi om te zien hoe je als team, maar ook als individu kunt groeien’
Bestuurder Wilfred Juurlink en projectleider Beelden van Kwaliteit Anneke Aan ’t Goor hebben de fruitboom een prachtige plek gegeven in de moestuin van woonzorglocatie De Voord in Elburg. Juurlink: ‘Al jaren laten wij onze medewerkers onder andere vanuit Beelden van Kwaliteit ontdekken hoe zij vanuit hun handelen bijdragen aan de kwaliteit van leven van onze bewoners en cliënten. Door corona heeft dit helaas even stilgelegen, maar de observaties zijn inmiddels in de verschillende teams weer begonnen. Het is mooi om te zien wat dit met de betrokkenen doet en hoe je als team, maar ook als individu, kunt groeien. Natuurlijk wordt er besproken wat kan verbeteren, maar er wordt ook heel bewust ingezoomd op wat goed gaat. Zorgen is voor velen zo vanzelfsprekend, als het dan zo expliciet wordt benoemd maakt dat veel bij mensen los. Er wordt hen als het ware een spiegel voorgehouden. De doorontwikkeling naar kortere observaties van 1 dag(deel) of 2 dagen maakt dat veel teams hier in de toekomst gebruik van kunnen maken!’